I SKRIVARLYAN

Jag är intresserad av process och delar därför lite av min egen här. Vad jag håller på med just nu och varför. Dom projekt i min verkstad som är baserade på andras ideer skriver jag inte om här av respekt för kollegors integritet. 

En film tar flera år att forma, en serie likaså. Min senaste bok Modersgölen tog 6 år att skriva och var ett filmmanus från början. Ofta skiftar mina projekt form, söker sitt rätta format. Jag föredrar inte det ena eller det andra utan låter historien leda. Att skriva prosa är en lång ensam kamp, om än euforisk med ojämna mellanrum, att skapa för rörlig bild är alltid ett samarbete. Om dialogen driver handlingen tänker jag pjäs. Ibland vet jag inte förrän verket är nästan klart.

Jag får ofta frågan hur jag kan skriva på flera projekt samtidigt och samtidigt undervisa. Svaret på den frågan är planering. Jag gör sällan två saker samma dag utan går igenom kommande vecka på söndagarna och bestämmer i vilken ordning jag ska arbeta med vad. På det sättet inspirerar dom olika verksamheterna varann. Att undervisa i dramturgi och handleda projekt är att få kliva in i en annan människas universum. Vad kan vara häftigare?

Ideer kommer till mig överallt ifrån, drömmar, trädgården, diskussioner, poddar, tv, människor jag möter och mina brevvänner, hundpromenader, resor och samtal. Skapande är alkemi. Hur väl man än försöker ringa in skeendet finns alltid den hemliga ingrediensen.

Välkommen till mitt laboratorium!

work in progress... 

LUSTA

Långfilm i utveckling- tar nästa steg 2022

Milda drabbas av brutal sexlust när hennes dominanta make avlider och hon fruktar att lusten och hennes egen våldsamma sida kommer att ta kål på henne. Istället tar den nästan död på hennes rival som visar sig vara mamma till hennes nya älskare. Känslorna för veterinären Bo är så starka att dom väcker hennes fantasier till liv, men motståndet mot att leva ut känns kompakt. Döttrarna vill att hon ska gå i sorgeterapi och vänninorna oroar sig för att hon själv
ska dö av brustet hjärta. Orkar Milda stå för den hon egentligen är - eller är det bättre att lydigt sköta graven, spela boule och ta yoga-klasser för seniorer?

LUST var till en början en del av Svenska filminstitutets Manussatsning 2019-2020. Jag fortsätter utvecklingen med producent Malin Söderlund på Unlimited Stories. Filmbolaget kan du läsa mer om här: Unlimited stories
Var är vi i processen? Manus är nästan klart, Regissörsdiskussion pågår. Mitt i finansiering.

WOMEN BEYOND THE WALLS

Målning av Hayes.
Artist & photographer Sarah Hayes and writer & director Petra Revenue meet in Lucca in the summer of 2022. Both have noticed that strong, sometimes eccentric women with a colorful
past, move to this medieval city surrounded by thick walls and start a new life. Women in the middle of life, sometimes older, leave their old selves and create a new identity, or at least a new
fantasy about what life can consist of.
Why do these charismatic and competent women make such a drastic decision? What was their fantasy about life in Lucca like? Does Italy live up to their expectations? Are they happier here?
More their true selves?

Sara Hayes and Petra Revenue decided to seek the answer to these complex questions and portray some of the most interesting life-stories they have encountered ... beyond the walls.

FLICKAN SOM KUNDE FÖRFLYTTA BERG

Bok- de 1 i trilogi om baksidan av begäret.

Min historia börjar med att en död asiatisk flicka flyter iland under en brygga i rika Billdahl utanför Göteborg.
Ramberättelsen är fiktiv men med starka influenser från människoöden som jag stötte på under åren efter min fars död, då jag vistades en hel del i nordöstra thailand. Jag hade ett Artist-in-Residens i Samrit Village.
Därifrån kommer tex inspirationen till flickans fascination för Marilyn Monroe samt delar av den döda flickans dagbok.
Detta är en historia om baksidan av begär och min ambition är att skriva tre böcker som utspelar sig i olika delar av världen. Denna första i Thailand och Sverige, nästa i Italien och den tredje troligen i Polen. Ett tema som genomsyrar detta projekt handlar om förväntningar på människor som kommer från en annan plats och hur dom förväntningarna kan påverka det vi kallar kärlek.

Var är jag i processen? Jag är i putsstadiet av denna psykologiska thriller i prosaform och är i full gång med att skissa fram kommande delar. Diskuterar med förlag.

HUVUDVITTNET- THE MAIN WITNESS

Serie

Historien kom till mig när jag, på amerikanska nyheter, såg en kille bli intervjuad av en uppspelt journalist efter en skjutning han blivit vittne till. Han såg rätt trött och skäggig ut och hade helt uppenbart inte sett mycket av vad som verkligen skett. Samma kväll var killen på tv igen och denna gång hade han snyggat till sig och hade en helt annan framtoning. Han flackade inte längre med blicken. Han beskrev även sin egen insats annorlunda.I denna andra intervju framstod han som mer aktiv. Han hade hjälpt till att hitta utgången i affären där skjutningen ägt rum. Han hade räddat människor. Han tvistade helt uppenbart sin historia. Idén föddes till Angelo som till stor del lever sitt liv online, tjänar grova pengar på det, men inte har något liv i ”verkligheten” förrän han blir vittne till en skjutning.

Berättelsen är nu förlagd till Lucca i Italien och skjutningen sker mitt under The games and comic festival, där gamers och rollspelare från hela världen samlas en gång om året. Jag tänker mig en internationell cast med tre huvudkaraktärer från Italien, Sverige och USA.

Var är jag i processen? Jobbar fram projektbeskrivning och pilotmanus parallellt. Diskuterar internationellt samarbete med producent i Italien/UK. Fortsätter tillsammans med Malin Söderlund och hoppas på en crossproduktion med flera olika länder.

PORTRÄTTET

En pjäs och en film?

En konstnär som inte längre kan måla ringer upp en kvinna som han endast träffat vid några få tillfällen för elva år sedan. Detta då han kurerade en utställning på temat INVASION på ett galleri i en mindre stad och bjöd in författarinnan att delta vilket hon gjorde med en installation om sin farfars död. Konstnären och författaren kände nyfikenhet för varandra men då båda var upptagna i andra relationer inleddes inget förhållande. Dom har haft sporadisk kontakt brevledes genom åren, men inte hittat en form för eventuell vänskap, snarare har glappet mellan dom bara blivit större. Ibland även misstänksamheten. Konstnären vill nu att kvinnan ska sitta modell för honom under ett par timmar och att dom ska prata igenom vad som hänt, vad som kunde ha hänt och vad dom egentligen kände för varandra. Hon har just haft en tyst hjärtattack och hoppas på ett ärligt samtal om konst, liv och död. Vad händer när dom vistas i samma rum? Är den potentiella uppgörelsen bara en fantasi, en projektion, en längtan bort från..? Utanför ateljéns väggar invaderar Ryssland Ukraina och en pandemi håller på att avklinga.

Själva grundpremissen är inspirerad av en händelse från mitt eget liv. Jag blev inbjuden att delta i en utställning och började sen brevväxla med en av de deltagande konstnärerna. Förutom detta möte utbyter jag konstant tankar med andra skapande människor per mejl. Ett flöde av medvetande. Konst, åldrande och fantasier är ofta huvudteman i våra utväxlingar och en del av dem jag brevväxlar med är gamla kärlekar eller relationer som kunde ha blivit. Vi möttes i unga år och fortsätter kommunicera fast vi lever och åldras på skilda håll.

Jag är medveten om det subjektiva ögat på den andra. Närvaro. Därvaro. Hur man kan följa varandra i verk på avstånd. Projicera sina egna fantasier på avstånd. Jag har ett stort intresse i relationen "Musa och konstnär" historiskt. På vilket sätt har den rollfördelningen förändrats i och med kvinnofrigörelse och rörelser som Metoo? Från början skrev jag en mer omfattande pjäs med 5 roller, baserad på en situation jag hört talas om kring Ingmar Bergman och kvinnor han levt med som, enligt ett rykte, möttes upp efter hans död. Men när jag hittade detta begränsade format kom texten till liv och är i utveckling.

Var är jag i processen? Vill utveckla detta inom Stollar Bollar. Har en ide om att först göra en föreställning för att finna relationerna, gärna i en existerande atelje... och sen låta konsten ta mer plats och filma ett intimt kammarspel. Vill arbeta med Björn Knutssons musik och filmaren Golaleh. Har skrivit delar av manus och tänker låta detta projekt växa fram i egen takt.

INSPIRATION:

John Cassavetes och Gena Rowlands, Jim Jarmusch, Agnes Varda, Frida Kahlo, Fellini och hans kvinnoarketyper, Man Ray, Anais Nin och Henry Miller. Filmen My dinner with Andre.

MUMLAREN

En barnbok om en mycket speciell person. Magi. Trolleri. Allt i Svaleborike, nära västra kyrkogården där kärlekscirklarna finns.

Var är jag i processen? Väldigt tidigt. Bara lösa ideer. Önskar en illustratör/konstnär att samarbeta med som ser världen som jag gör.