AKTUELLT och i utveckling

Här delar jag med mig av projekt som som är redo för publik och sådant som jag fortfarande kokar. Jag utvecklar flera projekt parallellt, orginalideer och samarbeten. 

LUST 

Långfilm som är del av Svenska filminstitutets Manussatsning 2019-2020. Berättelsen handlar om 68-åriga Milda som drabbas av brutal sexlust när hennes dominanta make avlider och fruktar att lusten och hennes egen våldsamma sida kommer att ta kål på henne. Istället tar den nästan död på hennes ännu äldre rival som visar sig vara hennes 50-åriga toyboys mamma.

Jag fortsätter utvecklingen med producent Malin Söderlund på Unlimited Stories.  Filmbolaget kan du läsa mer om här: Unlimited stories

Svenska Filminstitutets Manussatsning är inriktad på etablerade kvinnliga manusförfattare. Fyra manusförfattare är kvar i satsningen och utvecklar projekt med en tänkt budget över 30 miljoner kronor.
Några av de utvalda manusförfattarna samlade i Filmhuset i Stockholm när projektet startade upp. Från vänster: Tove Forsman, Sofie Forsman, Carin Pollak, Therese Bringholm, Dunja Vujovic, Petra Revenue, Maria Karlsson och Malin Marmgren. Saknas på bilden: Agneta Fagerström-Olsson, Cristina Gottfridsson, Sara Heldt, Ida Kjellin och Nisti Stêrk. Fotograf/Källa: Hampus Svensson, Filminstitutet.
I Filminstitutets regi kommer snart ett digitalt FILMRUM arrangeras. Manusförfattare kommer att diskutera sin roll i ett forum öppet för producenter, regissörer och författare.

EXSEX

Tillsammans med regissör Anna Hylander skapar jag en komediserie om sex, smådjur och ex. Under ett par års tid har Anna och jag arbetat med denna ide, nu har vi producent på och ska introducera projektet för omvärlden. Mer om Hylander här: Hylanders hemsida

STOLLAR BOLLAR

- en kultur-podcast om hur vi skapar story av vår samtid.

Lyssna på våra senaste pod-avsnitt med gästerna musiker och författare Kajsa Grytt och Josefin Gray från teatergruppen Iraqi bodies här: Avsnitt 4. Musan, gudinna eller tvångstanke?  Vi fortsätter diskutera musan i ytterligare en episod. Vad händer när musan inte längre visar sig och inspirationen tryter? Gäster är Christer Öhman, musiker och kompositör och Lars Andersson skådespelare, personlig assistent samt regissör. Veckans konstnär är poet och författare Louise Halvardsson Avsnitt 5. Den förlorade musan.

Författare Petra Revenue, skådespelare Karin Blixt och kompositör Björn Knutsson möter gäster från alla fält. Konst krockar med vetenskap och religion. Vi har arbetat länge tillsammans med teater och film. Här grubblar vi, tillsammans med spännande människor, på hur vi skapar vår tids kollektiva berättelse. Mer om Stollar Bollar under podcastens egen flik.

MODERSGÖLEN även på Saga Egmont!

Min senaste bok utges på Lindelöw förlag. Nu är kontrakt även skrivet med Saga Egmont förlag vilket jag är otroligt glad för. Det betyder att Modersgölen kommer att möta publik även i andra format under det kommande året.

Lindelöw som gav ut boken 2019 har just nu kampanjpris på pappersupplagan om du föredrar det. Passa på: Beställ Modersgölen!

INGEBORGS MANIFEST till BERGMAN-veckan PÅ FÅRÖ 2021

Vi avslutar den årliga Bergmanfestivalen 3 juli med föreställningen på samma plats som vi sådde fröet till denna föreställning.

Föreställningen är byggd av Ingmar Bergmans formuleringar och är en Trixterproduktion.

Ingeborgs Manifest med Gilda Stillbäck. Idé & manus: Petra Revenue och Gilda Stillbäck. Regi: Petra Revenue. Kompositör: Björn Knutsson. Scenograf: Ger Olde Monnikhof. Ljusdesign: Miranda B Wikström. Producenter: Anna Sefve & Beatrice Berggren. 

MIKAELA BLOMQVIST recenserar: ..."Allt skapande förutsätter något mått av storhetsvansinne: en tro på att det man håller på med, att just det man själv gör också kan bli till något meningsfullt för andra. "Ingeborgs manifest" visar tänkvärt och underhållande att Bergmans krångliga person inte förtar något av hans styrka. Detsamma gäller förstås för Ingeborg själv. Konst handlar i slutändan inte om vem man är, utan om vad man gör." 

KULTURBLOGGEN SKRIVER: "Firma Revenue & Stillbäck har med bravur dissekerat geniet, hens våndor och karisma"... "Experimentet att ge Ingmar Bergman kvinnlig kropp fungerar förträffligt. Efter trettio år på Teater Trixter slutar konstnärlige ledaren på grund av tidsbrist. Hon slutar med flaggan i topp." 

PETER STENSON på DANSKONST.COM: "Stillbäck, som är en förvandlingskonstnär, skiftar i stämning och temperament på en nanosekund. Hon kan blixtsnabbt gå till attack, jovialt domptera publiken, samt förvandlas till ett veritabelt monster i närkamp med de så välbekanta ”dämonerna”. 

Journalisten KAI MARTIN skriver: "... en kraftfull, vig och omtumlande monolog"..."Laddningen är rummet är total. Gilda Stillbäck har från start publiken i sin hand..."Ingeborg är hela spannet från tillitsfull och förskräcklig, ödmjukt kärleksfull och uppfodrande till fåfängt krävande och extremt självupptagen. Så blir en diabolisk kreatör och geni bättre som kvinna än som man…?  Med ”Ingeborgs manifest” gör Petra Revenue storstilad sorti från sitt Teater Trixter, den teater hon själv var med om att starta för 30 år sedan.

SÖNDAGSMORGAN

Jag fortsätter sidekicka Morgan Larsson i P4 Riks. Den här bilden tog vi när vi sammanfattade 2020. Vi ser fram emot ett ljusare år 2021. 

UNDERVISNING och EGNA KURSER 2021

Mitt arbete som huvudlärare på Alma Manusutbildning fortsätter tillsammans med övriga uppdrag och föreläsningar. Min nästa privata kurs äger rum i GERLESBORG 25-29 APRIL. Här kan du läsa mera: Undervisning, kurser.

EN TRILOGI OM KÄRLEK, PLATS och VÅLD - PROSA

3 berättelser med samma huvudkaraktärer om brott kopplade till kvinnlig identitet och plats. Fördomar och projektioner, det vi kallar kärlek och våldsam besatthet. 

Killingholmens Marina där del 1 utspelar sig.

Historia 1. FLICKA I GUL BIKINI (nu i putsstadie) Handlingen centreras kring ett mord, ramen liknar en deckares, men lika viktiga är karaktärernas personliga konflikter och dilemman. Skuld, klass, erotik, moderskap samt kopplingen till plats är grundpelare i detta universum. Jag har velat följa en kvinna som stöter på komplikationer som har att göra med det liv hon själv lever, en berättelse där huvudkaraktärens egna livsval får konsekvenser.

Kort om storyn i första delen: Doras yrke blir användbart på ett sätt hon inte kunnat förutspå när hon inleder en affär med den kanadensiska översättaren Tom Smuts. Hon bestämmer sig efter vissa samvetskval att följa med sin älskare till hans sjöbod i marinan med det talande namnet Killing holmen trots att hennes svärmor ligger mycket sjuk. Vad hon inte räknat med är att en död asiatisk flicka ska flyta in under bryggan när Tom och hon själv äntligen somnat efter sex. Dora ställs snart inför frågeställningen: Vågar hon söka sanningen för att lösa ett mord om det betyder att hennes egen livslögn avslöjas?

Vad vi projicerar på en människa som kommer från en annan geografisk punkt intresserar mig. Redan i första boken ansöker Dora Diamant till det skrivarresidens i Italien där nästa berättelse kommer att ta vid. Tom Smuts ansluter och trilogin fortsätter.

I historia 2 DEN NAKNA JUNGFRUN kommer huvudhandlingen att utspela sig i södra Europa, och temat kommer att röra sig kring hora/madonna komplexet. Dora far till Italien för att forska och kompositörern Puccinis liv och hamnar mitt i en kärlekstriangel med dödlig utgång.

Bok nummer 3 kommer troligen att utspela sig i en mindre svensk stad och i Krakow.

I FAMNEN PÅ DEN GRÖNA FEN eller MUSANS FYRA ANSIKTEN

Kiki de Montparnasse, berömd musa åt konstnärer i 20-talets Paris. Själv konstnär.

Fyra kvinnor har inspirerat samma konstnär till storverk. När han oväntat dör samlas hans muser i ateljén för att utbringa en sista skål tillsammans. Hans första hustru bjuder på Absint från en fjärran bröllopsresa. Drycken som kallas Den gröna fen. Firandet i dödens skugga kompliceras när det visar sig att Fabian Jansson lämnat efter sig en enda tavla och ett brev med följande budskap. Modellen för tavlan ärver det högt värderade verket. Kvinnorna tar för givet att tavlan föreställer den som han älskat mest men är det verkligen så? Kvinnornas möte blir en reflektion över konst och identitet. Hur speglar vi varann och vad projicerar vi på dom vi arbetar med? Vad är en musa? Är konsten större än dom personliga relationerna, dom ojämlika bindningar som uppstår när fantasin får flöda fritt? Vad gör det med en kvinnas konstnärskap att hon själv ständigt är projiceringsyta...favoritmodell?

Dali signerade sina verk även med Galas namn under en period, eftersom hon hade sån påverkan på hans arbete.

Jag har fascinerats av diverse dagböcker om konstnärers relationer till sina muser och har även själv länge haft ett behov att ha egna. Jag jämför i researcharbetet manliga dagböcker och biografier tex av Norén, Miller och Picasso med kvinnliga dagböcker som Anais Nins legendariska drömska, Thorvalls desperata, Frida Kahlos frihetslängtande. Min idé är att inspireras av dessa situationer och relationen MUSA/KONSTNÄR. Den ställer en mängd frågor om vad en konstnär egentligen är och hur vi verksamma inom fantasins sfär använder människor som berör oss som projektionsytor. Jag är intresserad av persona, masker, identitetsupplösning och hur man som konstnär och människa beskriver sig själv både inför sig själv och inför andra.

Mitt fokus ligger på kvinnor som själva är konstnärer OCH som fungerat som musa åt någon annan. På vilket sätt skapar man själv i skuggan av någon som låter en vara en del av sin vision? Hur förhåller man sig när mannens konstnärskap skapar ens egen plattform. När knuffas man undan och när blomstrar man?