Böcker

Uppläsningar bokas genom författarcentrum väst. Du kan även skriva till mig direkt. Detsamma gäller om du önskar ett signerat ex av någon bok.

MODERSGÖLEN (2019)

Kommer snart även i andra format genom förlaget Saga Egmont.

"Den komplexa relationsväven håller läsaren lika villkorslöst i sitt grepp som kvinnorna dras ned i Modersgölens skummande stråk"
Gert Lundstedt Teaterförbundets tidning Scen och Film Juli 2019

Lindelöw förlag har just nu kampanjpris på min senaste roman. Passa på: Beställ Modersgölen!

"Under läsningens gång kommer jag på mig själv med att vilja låsa dörren och upptäcker till min fasa att varken dörrar eller lås hjälper i de här sammanhangen. "Upprättelse för generationer av kvinnor." Louise Halvardsson - dagensbok.com feb 2019
"– Jag visste att jag ville skriva om kvinnlig kollektiv ilska, att vara fast i en kvinnokropp, och om tyst kunskap, berättar Petra över en kopp kaffe i hennes rödpyntade kök i Majorna. Modersgölen är ett försvarstal för det kvinnliga könet. Med boken vill Petra beskriva hur det är att vara fången i en kropp på ett djupt biologiskt plan, liksom kroppen som en förbannelse. 
– Samtidigt är det en relationsroman med mycket erotik och magi..."
Emilia Palmén - Djungeltrumman, januari 2019 (Intervju)
"– Jag har tänkt mycket på hur kvinnlig vrede ser ut. Hur det feminina psyket är konstituerat. Det är så långt från hur folk pratar nu men jag tror att många kvinnor lever med känslan att kroppen nästan blir som ett fängelse, biologiskt ... Jag är feminist, jag tycker inte att man kan behandla människor olika. Jag handleder många människor med en flytande könsidentitet och tar det på fullaste allvar, för den gruppen kan också utsättas för en liknande häxjakt. Men det gör inte att jag inte tror att vi är biologiska varelser. Och jag är intresserad av det feminina psyket."Hanna Strömbom - Etc, mars 2019 (Intervju)

Novellsamlingen Karaokekungen (2007)

Min debutbok var en novellsamling som blev både radio och film. Novellen "som kvinnor" nominerades till Sveriges radios novellpris 2007. Titelnovellen filmades och har visats på festivaler, på svt och canal plus mm.

Läs mer här: Petra Revenue vinner Sveriges Radions novellpris

Eva Johansson, Svenska dagbladet, skrev:

Petra Revenue har ett känsligt sinne för den talande detaljen och för de där udda små sakerna man inte tänker så mycket på men som omdelbart ringar in en tid, en plats, en karaktär, och hon kan oväntat drämma till med en formulering som riktigt studsar upp från boksidan.

Romanen Äkta fransk gulmetall (2009)

En kärleksroman om vad man kan projicera på en annan. Nominerades till Nöjesguidens "bästa läsning" 2009.

Johan Hilton recenserade:

En riktigt bra debut 

PETRA REVENUE | Äkta fransk gul-metall | Starfalk förlag

Om Marian Keyes romaner parade sig med Carl Johan de Geers bästa texter skulle resultatet förmodligen bli något i Petra Revenue-väg. Det finns få författare som uppnår så märkliga resultat genom att piffa upp berättarschabloner med oväntade stilgrepp som Trixters husdramatiker...I sin romandebut ”Äkta fransk gulmetall” lånar Revenue element från den så kallade chic lit-genren, om än med påtaglig absurdistisk knorr. Bitvis påminner romanen faktiskt inte så lite om filmregissören David Lynchs ständiga lek med populärkulturella symboler och myter. Också Revenue vrider till verkligheten ett par snäpp, svävar i gränslandet mellan feberfantasi och realism och blottar de mörka avgrunder som lurar under den till synes så makliga vardagslunken....De tre centralgestalterna symboliserar på varsitt sätt de tre tillstånd som präglas av den totala egocentriciteten: i passionen, konstnärskapet och dödslängtan är alla människor helt ensamma och vare sig kan eller har råd att ta hänsyn till omvärlden. Det löser sig någorlunda för två av dem, för en tredje går det åt pipan. Och svärtan i Revenues text, den hänger med en bra stund efter läsningen. Som så ofta är fallet med en riktigt bra romandebut.

Victor Johansson Helsingborg dagblad:

Dora Diamant på vansinnesfärd 

BOKEN. ”Äkta fransk gulmetall”, det är inget annat än mässing, säger mormodern i Petra Revenues roman med samma namn, hennes första efter debutnovellsamlingen ”KaraokeKungen”. Inbillad fejkkärlek eller äkta hög karathalt är dualismen som går igenom hela boken. Till och med guldhjärtat på omslaget är skuret för att kunna tudelas. Romcom samtidigt som kärleksneggo tragedi alltså. På samma gång som hela historien ringer chicklit, är den nära besläktad med Chuck Palahniuks dystopiska mansfallstudier i böcker som ”Fight Club”, ”Survivor” och ”Choke”. Vår antihjälte med det superhjälteklingande namnet Dora Diamant blir i sin vansinnesfärd till och med prejad av polisen, men inget kan stoppa kärleken som infekterar hennes hjärta. För det är verkligen en sjuklig besatthet som drabbar henne första gången hon ser den långt yngre Willy Andersson. När folk säger att han skådespelar som ett lik med svullen tunga i pjäsen hon skrivit, så lyssnar hon inte. När Willy ligger i sin kvart helt utsatt och själv säger nej, så lyssnar hon inte. Hon blir full och skriker på premiärer, hon har noll koll på omgivningen. Man hejar på henne samtidigt som man vet att hon kommer slå i botten. En slags frihet ändå. It’s only after we’ve lost everything that we’re free to do anything, som hennes like Tyler Durden säger i ”Fight Club”. Revenue skriver en käck och underfundig prosa rytmiskt splittrad av sjukdomsdiagnoser och symptom på samtidens förfall...Som mot slutet när Dora gjort bort sig tusen gånger om, och hon dansar med mannen som dumpat henne för alla egolögner. De dansar i skenet av ett minnesprogram över kontorshjältarna på World Trade Center, alla porträtteras i ett perfekt skimmer, och Dora ser sig själv utifrån för första gången....Det fanns ingen medelålders otrevlig kvinna som supit ned sig och hamnat i rullstol bland offren, det fanns ingen självupptagen författare som bedragit sin man under alla år med varenda idiot som passerat med en fungerande slanggurka mellan benen. Ingen förvirrad människospillra, som Dora själv, hade bett för sitt liv i det där tornet. När texten landar i detta nakna ljus, och lyser upp de små människornas skönhetsfläckar, då är karathalten hög.

Björn Gunnarsson i GP skrev:

För andra gången på ett par veckor läser jag en roman om en medelålders kvinna som tappar huvudet för en yngre man. Det är ett tidens tecken.
Men om man kan gråta över Unni Drougge (antingen över det tragiska ödet eller över den svenska litteraturens läge) så kan man brista i hejdlöst skratt av Petra Revenue. Detta är chicklit på speed, med frikostiga inslag av västgötahumor.
Hjältinnan i Revenues parodi bär det högkaratiga namnet Dora Diamant. Liksom av en händelse är hon dramatiker vid en liten frigruppsteater i Göteborg...
Att hon parodierar den nya tidens flicklitteratur råder det väl ingen tvekan om. Bridget Jones eller Marian Keyes, det är bara att välja. Eller kanske rentav Unni Drougge.
Så mycket utrymme för variation och andhämtning finns det alltså inte, trots att här också berättas parallellhistorier om Doras erotiskt och marknadsmässigt framgångsrika mamma och om hennes dödslängtande kusin. Men å andra sidan har man roligt nästan hela tiden. Om man står ut med att texten är tryckt på rosa papper. Att vänja sig vid färgen är kanske den verkligt genusöverskridande läsningen. För en man, vill säga.

Essän Vikten av att inte tala sanning (2009)

Ingår i Berättarboxen där skrivande människor ger sin syn på just berättandet.

Noveller för världens barn 2009 och 2010 

"Den bästa utsikten" och "Omelett". Den bästa utsikten nominerades till och vann Sveriges radios novellpris 2009

Filmades senare och har visats på festivaler och på Svt.

PRIVAT (2014)

Ett litterärt experiment om en skilsmässa.

Mitt finaste läsarbrev kom från Dramatiker/regissör mm Carin Mannheimer; (publicerat med Carins tillåtelse) Kära Petra,  har varit inne på din hemsida/blogg eller vad fan det nu heter i denna  värld som är för mig lika hemlig, egendomlig som Sargassohavet eller  grönlandsisen. Jag vet inte åt vilket håll jag ska, var jag ska trycka och när  allting raderas ut i en fruktansvärd explosion och hela huset rasar  ihop. Skit samma! Jag vågade läsa och jag vågar svara så här på mejlen. Och det gör jag för att säga att du skriver som en ängel. Det är fruktansvärt bra! Fortsätt.  Jag vill läsa varje ord, varje kommatecken, jag vill ha allt  av denna  intelligenta, spännande, levande kvinna, så olik mitt eget gamla magra nunneliv. Det är härligt att se hur olika vi är i det här  livet ! Och ändå får vi finnas. Det är fantastiskt.

 På bokmässan i Göteborg med Privat.

Louise Halvardsson skrev:

Medan Knausgård behövde sex böcker för att berätta om sitt liv, lyckas Petra Revenue få sagt vad hon vill ha sagt i en enda bok. Och det är en bra bok. Faktiskt den enda skönlitterära bok jag orkat läsa (förutom poesi) samtidigt som jag har skrivit uppsats i etnologi om Poetry Slam.Vad som gör Privat så bra är att författaren hela tiden reflekterar över det hon skriver och ifrågasätter vad det är för genre. Jag tycker att det är en slags dagbok, ett samtidsdokument över en konstnärs liv och privatliv. Revenue tar upp begreppet ”den personliga livslögnen” för trots allt skapar vi vår egen fiktion. Det märks att författaren har studerat socialantropologi. Hennes resonemang är personligt vetenskapliga: ”I Paris kan man vårda fiktionen om Paris. Finns Paris överhuvudtaget kan man fråga sig, eller har vi skapat en gemensam berättelse om en poetisk fristad, vars gator de döda fortfarande drömmer om?” Revenue tar sig stora friheter: spränger in en novell, återger dialoger och drömmar. Hon reflekterar över andra personliga fiktioner, bland annat Erica Jongs Rädd att flyga och Susanne Bröggers Creme fraishce. Precis som Knausgård kretsar kring sin pappa i skrivandet, återkommer den tragiska figuren ”Pappa” i Revenues roman. Och det var så jag hittade Petra Revenue från början. Genom hennes verk ”Fysiska bevis” som var med i utställningen Love Explosion förra året på Konsthallen i Göteborg. ”Fysiska bevis” är en slags redovisning av föremål som har en koppling till konstnärens avlidna pappa. Men ännu större plats i boken tar Willy, ex-maken. Det är naket och ärligt och deprimerande och på samma gång en rolig läsupplevelse.

Novellsamlingen Hanteras varsamt 2015

Redan utgivna noveller och några nya.

Denna novellsamling utgörs av Petra Revenues korta favoriter.

Novellen ”Den bästa utsikten” fick Sveriges Radios novellpris 2009 och ”Det finns kvinnor ...” var nominerad till samma pris 2007.

En del av novellerna har ingått i samlingen Karaokekungen utgiven på Starfalk förlag, andra har tidigare publicerats i tidskrifter och antologier.

Signe och Extasen ( tidigare i Fria tidningen 2011)
Den bästa utsikten (tidigare i Noveller för världens barn, belönad med Sveriges radios novellpris 2009)
Det finns kvinnor (Nominerad till Sveriges Radios novellpris 2007)
Hanteras varsamt (tidigare publicerad i tidskriften 90-tal)
George (tidigare i tidningen Broderskap 2004)
Tipset (tidigare publicerad i Dagens Nyheter 1991)
Långa Fingrar (tidigare i Fria tidningen 2012)