This BOOK, released in mars is a cooperation with Sebastien H. Brousseau. Published by Pensky Agency.

  When my dad died I inherited his lawyer. I want you to meet him, thorugh this ambivalent exchange of letters.

Mr S helped me and my brother to sort my father's estate. Our correspondence began when he discovered my profession as a writer and our common interest in art. He said he had a story. He started telling me about a man who had been convicted of manslaughter and after doing time in prison in his homeland, decided to become a lawyer. realized that the man he told me about was himself quite soon. Sebastian, born in Canada, runs a successful law firm in Thailand.
We wrote to each other for 3 years. A correspondence of equity, debt, death, life, art, love, surrogacy, losing a parent, how to survive in prison, how to define oneself on different sides of the grid, relationships in different places of the world and, of course, the meaning of language.
The book is in english and is edited by translator Martin Mirko Hill. It will be published by PENSKY AGENCY http://www.pensky.se/ in corporation with Trixter www.trixter.se and Karl Katt.

Privat.

http://www.adlibris.com/se/bok/privat-9789175530505 PRIVATE is a book about the gap between how you really are and how you present yourself. Read your cv and get the picture!PRIVATE is also about love, eroticism, aging, how to define the self, what the other side may look like, divorce, travel and decay in general. And so the big question: why the hell try to write about it? PRIVATE is partly based on my own diary, because I wanted to find out in which fiction I could be a believable character. Is it possible to reveal a person's lifelie by making the story private?

At the bookfair in Gothenburg 2013

Mitt finaste läsarbrev kom från Dramatiker/regissör mm Carin Mannheimer; (publicerat med Carins tillåtelse)

Kära Petra,  har varit inne på din hemsida/blogg eller vad fan det nu heter i denna  värld som är för mig lika hemlig,egendomlig som Sargassohavet eller  grönlandsisen. Jag vet inte åt vilket håll jag ska, var jag ska trycka och när  allting raderas ut i en fruktansvärd explosion och hela huset rasar  ihop. Skit samma! Jag vågade läsa och jag vågar svara så här på mejlen.  Och det gör jag för att säga att du skriver som en ängel. Det är fruktansvärt  bra! Fortsätt. Jag vill läsa varje ord, varje kommatecken, jag vill ha allt  av denna  intelligenta,spännande,levande kvinna, så olik mitt eget  gamla magra nunneliv. Det är härligt att se hur olika vi är i det här  livet ! Och ändå får vi finnas. det är fantastiskt.

 

8 mars släpptes min samling av korta favoriter; Hanteras Varsamt. Köp den enklast genom att klicka denna länk, du får den direkt hem i brevlådan; http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9174970283

Tidigare böcker på andra förlag;

Novellsamlingen Karaokekungen (Starfalks förlag)

Novellen "som kvinnor" nominerades till Sveriges radios novellpris 2007

och Romanen Äkta fransk gulmetall (Starfalks förlag)

Nominerades till Nöjesguidens "bästa läsning" 2008.

Man kan även från denna hemsida köpa; Essän Vikten av att inte tala sanning (fabel förlag) 20 kronor plus porto Ingår i Berättarboxen där skrivande människor ger sin syn på just berättandet.

Noveller för världens barn 2009 Novell Den bästa utsikten.

Nominerades till och vann Sveriges radios novellpris 2009

och 2010 Novell; Omelett (säljs i bokhandel och genom informationsförlaget)

Av Starfalks förlag har jag ett eget restlager eftersom Annika Starfalk inte hinner med att driva sitt lilla förlag sen hon började arbeta på Bokmässan heltid. Även dessa böcker finns att köpa i nätbokhandeln.

Några BokRecensioner;

En riktigt bra debut Fakta

PETRA REVENUE | Äkta fransk gul-metall | Starfalk förlag

Om Marian Keyes romaner parade sig med Carl Johan de Geers bästa texter skulle resultatet förmodligen bli något i Petra Revenue-väg. Det finns få författare som uppnår så märkliga resultat genom att piffa upp berättarschabloner med oväntade stilgrepp som Trixters husdramatiker. Ibland går det käpprätt åt pipan – föreställningen ”När kriget kom till Partille” är ett flagrant exempel, men när det funkar – som i ”Cuba Cola” och ”Älskad Saknad” – är det fullkomligt skimrande.

I sin romandebut ”Äkta fransk gulmetall” lånar Revenue element från den så kallade chic lit-genren, om än med påtaglig absurdistisk knorr. Bitvis påminner romanen faktiskt inte så lite om filmregissören David Lynchs ständiga lek med populärkulturella symboler och myter. Också Revenue vrider till verkligheten ett par snäpp, svävar i gränslandet mellan feberfantasi och realism och blottar de mörka avgrunder som lurar under den till synes så makliga vardagslunken. Hos Revenue står dock tvåsamhetsmyten i centrum. Av oklar anledning – han framstår ju knappast som Prince Charming – fixerar sig dramatikern Dora Diamant vid en av de unga skådespelarna i uppsättningen av en av hennes pjäser. Fixeringen, passionen, är så enorm och tärande att Dora helt tappar verklighetsförankringen. Är beredd att såväl kasta ut sin sambo som begå kriminella handlingar för att ro kärleken i hamn.

Samtidigt knakar det i fogarna också för hennes närmaste. Doras sexuellt frigjorda tillika berömda författarmorsa låter det egna konstnärskapet och frihetsbehoven gå ut över maken, och en alkoholiserad kusin pockar på uppmärksamhet efter ett anfall som gjort henne afatisk.

De tre centralgestalterna symboliserar på varsitt sätt de tre tillstånd som präglas av den totala egocentriciteten: i passionen, konstnärskapet och dödslängtan är alla människor helt ensamma och vare sig kan eller har råd att ta hänsyn till omvärlden. Det löser sig någorlunda för två av dem, för en tredje går det åt pipan. Och svärtan i Revenues text, den hänger med en bra stund efter läsningen. Som så ofta är fallet med en riktigt bra romandebut.

Johan Hilton /Gt/Expressen

Dora Diamant på vansinnesfärd Petra Revenue: Äkta fransk gulmetall

Starfalk

BOKEN. ”Äkta fransk gulmetall”, det är inget annat än mässing, säger mormodern i Petra Revenues roman med samma namn, hennes första efter debutnovellsamlingen ”KaraokeKungen”. Inbillad fejkkärlek eller äkta hög karathalt är dualismen som går igenom hela boken. Till och med guldhjärtat på omslaget är skuret för att kunna tudelas. Romcom samtidigt som kärleksneggo tragedi alltså. På samma gång som hela historien ringer chicklit, är den nära besläktad med Chuck Palahniuks dystopiska mansfallstudier i böcker som ”Fight Club”, ”Survivor” och ”Choke”. Komplett med satiriska inblickar i TV- och teatervärlden, en värld av tomma värderingar och produktplaceringar. Dessa böcker befolkas alltid av desperata människor som flyr vardagstråk och relationsritualer, kör utanför körbanan. Vår antihjälte med det superhjälteklingande namnet Dora Diamant blir i sin vansinnesfärd till och med prejad av polisen, men inget kan stoppa kärleken som infekterar hennes hjärta.

För det är verkligen en sjuklig besatthet som drabbar henne första gången hon ser den långt yngre Willy Andersson. När folk säger att han skådespelar som ett lik med svullen tunga i pjäsen hon skrivit, så lyssnar hon inte. När Willy ligger i sin kvart helt utsatt och själv säger nej, så lyssnar hon inte. Hon blir full och skriker på premiärer, hon har noll koll på omgivningen. Man hejar på henne samtidigt som man vet att hon kommer slå i botten. En slags frihet ändå. It’s only after we’ve lost everything that we’re free to do anything, som hennes like Tyler Durden säger i ”Fight Club”.

Revenue skriver en käck och underfundig prosa rytmiskt splittrad av sjukdomsdiagnoser och symptom på samtidens förfall. De spexiga metaforerna förstärker ibland dubbelheten, förstärker Dora Diamants förvrängda syn på sig själv och kärleken. Men då och då tar humorn ner svärtan och sen dröjer det innan berättelsen kommer upp till ytan igen. En onödig upptagenhet av att vara underhållande lyser igenom. Man misstänker en parodi på den egna genren, på den självbiografiska tanterotiken, men så mycket bläck är synd att slänga bort på enbart parodi. När det bränner till så räds författaren den pinsamma tystnad som uppstår i sitcomens känsligaste scener, när ingen skrattat på en minut. Men Revenue borde ta till vara, lita på att hennes dramatik är större än sitcom eller parodi.

Som mot slutet när Dora gjort bort sig tusen gånger om, och hon dansar med mannen som dumpat henne för alla egolögner. De dansar i skenet av ett minnesprogram över kontorshjältarna på World Trade Center, alla porträtteras i ett perfekt skimmer, och Dora ser sig själv utifrån för första gången.

Det fanns ingen medelålders otrevlig kvinna som supit ned sig och hamnat i rullstol bland offren, det fanns ingen självupptagen författare som bedragit sin man under alla år med varenda idiot som passerat med en fungerande slanggurka mellan benen. Ingen förvirrad människospillra, som Dora själv, hade bett för sitt liv i det där tornet.

När texten landar i detta nakna ljus, och lyser upp de små människornas skönhetsfläckar, då är karathalten hög.

Victor Johansson Helsingborg dagblad